Aviato’s missie is de door coronamaatregelen getroffen luchthavengemeenschap te verbinden met externe ondernemingen en organisaties om samen naar oplossingen te zoeken. Zo bekleedt Aviato een matchingrol tussen werknemers en werkgevers op de luchthaven; en bedrijven buiten de luchthaven.
Hierna ontdek je concrete cases en fijne getuigenissen.
Ben jij opnieuw tijdelijk aan de slag en wens je je verhaal te delen? Contacteer ons op turnaround@aviato.be
Autogrill medewerkster neemt deel aan infosessies & opleidingen
Ik ben momenteel in tijdelijke werkloosheid bij Autogrill en probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van de infosessies en opleidingen die Aviato binnen Turnaround aanreikt.
Zo volgde ik de workshop werken met smartphone en tablet bij Aviato. Na drie workshops behaalde ik mijn certificaat. Ik nam ook deel aan de infosessie georganiseerd door Aviato en Randstad Liège voor tijdelijke jobs op Liege Airport die best interessant was.
Gediplomeerde luchthavencollega's
Dank aan de begeleiders en de deelnemers van de workshop "Werken met smartphone/tablet". Dankzij deze gratis 3-delige workshop zijn onze luchthavencollega's nu echte gediplomeerde professionals.
Deze tools hebben geen geheimen meer voor hen! Zij gaan de toekomst tegemoet als echte deskundigen die gebruik maken van de technologieën van de 21e eeuw.
Ann Van Nooten - VDAB - Manager dienstverlening - Business Support, Retail & ICT
Knap werk die workshop werken met smartphone/tablet voor luchthavenmedewerkers !
Super tof om te zien hoe iedereen snel de handen in elkaar sloeg en er binnen de kortste keren aan de slag gegaan kon worden voor deze klanten! Veel succes met de komende workshops.
Workshop werken met smartphone/tablet
Aviato organiseert uitzonderlijke workshops op Brussels Airport. Het zijn gratis opleidingen die luchthavenmedewerkers helpen bij het gebruik van de smartphone en/of tablet. De workshop bestaat uit 3 verschillende sessies:
- Na de eerste sessie ben je in staat om te werken met een smartphone, een tablet en zal je ook leren hoe je veilig toegang krijgt tot het internet.
- Daarna volgt een sessie waarin je je smartphone of tablet kunt gebruiken om informatie op te zoeken op het internet en te communiceren met behulp van digitale tools en applicaties.
- We sluiten de workshop af met een eindsessie waarin je leert hoe je websites en werkgerelateerde applicaties kunt beheren om gemakkelijk naar jobs en opleidingen te zoeken.
Het doel van deze opleiding is om onze luchthavenmedewerkers op een professioneel niveau te helpen. De technologie gaat razendsnel vooruit en het is dus van essentieel belang deze opleiding te volgen om de nieuwe technologieën onder de knie te krijgen. De feedback van de Autogrill-deelnemers was zeer positief: "Heel interessant, veel bijgeleerd! Toffe groep!"
Sofie Eyckerman - Quality & Training Manager Aviation - G4S
Door de huidige corona crisis is het moeilijk om ons personeel compliant te houden met de richtlijnen voor luchtvaartbeveiliging. Vroeger volgden onze werknemers deze opleidingen tijdens de werkuren op de luchthaven, maar door de huidige situatie is dit helaas niet meer mogelijk.
Dankzij Aviato kunnen we deze opleidingen nu online en klassikaal aanbieden aan ons personeel. Zo blijven ze compliant en kunnen ze ook refresh opleidingen volgen. Deze zijn noodzakelijk om de algemene kennis van onze veiligheidsagenten op te frissen. Hierdoor zullen we helemaal operationeel zijn zodra de luchthaven activiteiten heropstarten.
Sylvie Vereecke – Senior cabin crew member Brussels Airlines
“Als senior cabin crew member bij Brussels Airlines vlieg ik slechts een paar dagen per maand sinds de start van de coronacrisis. De dagen waarop ik technisch werkloos ben, zijn voor mij de ideale gelegenheid om me bij te scholen. Ik heb de digitale workshop van Aviato gevolgd waarin ik meer info kreeg over hoe je je kan bijscholen op verschillende platforms. Ik was dan ook aangenaam verrast door het diverse aanbod aan korte en langere opleidingen. De personen die deze workshop gaven waren heel duidelijk en transparant... Ikzelf was al gestart met gratis cursussen bij VDAB. Ik raad dan ook iedereen aan deze platformen te raadplegen. Ik ben ervan overtuigd dat er voor elk wat wils is. Zo leer je bij en ontwikkel je jezelf, wat steeds nuttig is in je dagelijkse leven of naar de toekomst toe... Zeker in deze tijden, als je de kans krijgt om iets bij te leren en je persoonlijke ontwikkeling te boosten, moet je deze kans met beide handen grijpen, vind ik.”
Bart Mortier - Business Unit Manager Ascento
"Door de huidige corona crisis gaat Brussels Airport door zware tijden, waardoor duizenden werknemers bij de verschillende luchthavenbedrijven op tijdelijke werkloosheid werden gezet of zelfs ontslagen. Aviato en Ascento slaan de handen in elkaar om de ontslagen Swissport medewerkers te begeleiden in deze moeilijke periode. Op die manier kunnen zij algemene infosessies bijwonen, deelnemen aan job dagen en een persoonlijke coaching sessie krijgen. Zij verwerven aldus meer zelfvertrouwen om een nieuwe duurzame job te vinden. Na een eerste enquête is 40 à 45% van de respondenten opnieuw tijdelijk aan het werk.”
Filip Van Alboom – Sectorconsulent · Vlaams-Brabant Travi
Transities op de arbeidsmarkt: een hot item in deze Corona-tijden. Het project ‘Turnaround’ van Aviato is hier een mooi voorbeeld van. Travi en Aviato bundelen de krachten, zodat tijdelijk werklozen een nieuwe (tijdelijke) job kunnen uitoefenen in een ander bedrijf of sector.
Zo speelt de uitzendsector ten volle haar rol als transitie-instrument. Tijdelijke werklozen worden geactiveerd in deze onzekere periode en waar nodig krijgen ze bijkomend opleiding via Travi om hun competenties te versterken. De infosessie voor de uitzendpartners was alvast een schot in de roos: 30 vertegenwoordigers van 14 uitzendbedrijven namen deel en tal van concrete voorstellen en initiatieven zijn intussen gelanceerd.
Zo is 1 + 1 = 3 en streven Aviato en Travi samen naar tewerkstelling voor honderden getroffen werknemers.
Renée Grauls - HR Business Partner Autogrill
“Autogrill werkt al een hele poos samen met Aviato. Tot voor de coronacrisis werkten we vooral samen om nieuwe kandidaten te vinden voor onze cafés en restaurants op de luchthaven. We hadden toen personeel tekort. De coronacrisis heeft hier echter roet in het eten gegooid. Het merendeel van het Autogrill personeel op de luchthaven is sinds maart in tijdelijke werkloosheid. Sinds augustus zijn we nu ook actief bezig met Aviato om van het “Werk naar werk”-project een succes te maken. Wij sensibiliseren en informeren ons personeel via infosessies om mogelijke jobopportuniteiten met hen te delen om al dan niet weer tijdelijk aan het werk te gaan bij een andere werkgever buiten de luchthaven die op zoek is naar gekwalificeerd personeel. Een win-win voor beide partijen! Wij danken Aviato voor haar bemiddelingsrol hierin en voor de duurzame samenwerking die wij over de jaren heen hebben opgebouwd.”
Inge Vervloet – Teamleider Aviato
“De coronacrisis heeft Brussels Airport zeer hard getroffen. Waar we vroeger te kampen hadden met een tekort aan personeel zijn we nu geconfronteerd met duizenden luchthavenmedewerkers die technisch werkloos zijn. 70% van de werknemers is in tijdelijke werkloosheid tot ten minste het einde van dit jaar. En, het is nog steeds onduidelijk wanneer de operaties terug zullen opstarten op Brussels Airport. In het kader van proactief werkgeverschap is Aviato in augustus gestart met het “Turnaround – Werk naar werk”-project. Aviato brengt werkgevers op de luchthaven met personeel in tijdelijke werkloosheid in contact met bedrijven buiten de luchthaven die te kampen hebben met een tekort aan personeel. Deze week organiseerden we onze eerste infosessies i.s.m. bpost om luchthavenwerknemers aan een nieuwe job te helpen. Aviato bemiddelt deze contacten en werkt zo aan een duurzame tewerkstelling op de luchthaven.”
Robin Helaert – Business Manager bpost
“Goed en veilig georganiseerd event dat aantoont dat het ook in tijden van corona mogelijk is om bruggen te bouwen tussen werkgevers en werknemers en zo een win-win te creëren voor alle partijen. Mooie locatie ook!”
Samen met bpost hielden we infosessies op 26 en 27 oktober 2020 in het Sheraton Brussels Airport Hotel. Meer dan 70 deelnemers kregen er een uiteenzetting over de samenwerking, de opportuniteiten en konden erna ook onmiddellijk een gesprek hebben met een consulent van Start People die de selectie voor bpost doet.
Je vindt meer info over de inhoud van de jobs en de voordelen in de presentatie.